BMI Beregner

Bmi beregner

require
require
require require

Your BMI is......

BMIClassification
less than 18.5:Underweight
18.5 - 24.9:Normal weight
25 - 29.9:Overweight
30 - 34.9:Class I Obese
35 - 39.9:Class II Obese
40 upwards:Class III Obese

Hvad er BMI

Der er ofte en masse snak om hvad ens BMI bør være, hvorfor du vil måske ønske at viden om hvad der er BMI og hvilken rolle spiller den for dit helbred. BMI er den korte form af “Body Mass Index” som bruges til at udregne din ratio i forhold til vægt og højde.

Så for at udregne din bmi skal du bruge din højde og vægt, hvis du vil udregne den selv eller du kan bruge en bmi beregner..

Når du så har fået udregnet din bmi, kan du holde den op med en bmi skala for at se hvor i skalaen dun ligger, det vil sige er du undervægtig, overvægtig eller har du en normal vægt. Når forholdet af de to fremkomne body mass index er kendt. Der er et område, som anses for at være normal.

Din bmi har også nogle sundhedsmæssige fordele og ulemper, hvorfor det er vigtigt at du er inden for det som kaldes for en normal bmi.

Bmi skalaen er som følgende

Er din BMI er under 18,5 så man anses for at være undervægtige
Hvis din BMI ligger i intervallet 18,5 og 24,99 så anses man for at være i normal vægt.
Hvis din BMI er større end 25, og under for 29,99, så anses man for at være overvægtige
Hvis din BMI er større end 30 så man anses for at være overvægtige

Det vil sige at skalaen hjælper dig med at finde ud af hvilken vej du skal gå med din kost hvis du skal ramme din idealvægt

Skridt du bør tage hvis du er undervægtig.
Hvis din BMI er lavere end 18,5 betyder det, at du er undervægtgie. Hvilket igen betyder, at du ikke har nok kropsfedt på kroppen som er livsvigtig for at kroppen kan opretholde den rigtige balance, for eksempel at give næring til dine organer og fungere som et beskyttende lag. Men du vil også kunne få problemer med dine knogler i form af knogleskørhed, barnløshed, svage lede og ledbånd for blot at nævne nogle af konsekvenserne.

Så er du undervægtig er en kostændring nødvendigt, det vil sige en ændring hvor du får mere fedt. Det skal selvfølgelig være det rigtige fedt du skal spise altså umættet fedt fra fjerkræ, fisk, kalvekød, nødder, rasps, oliven, avocado.

I modsatte ende skal du minimere fedt fra svinekød, ost, postej(svinespæk), pålæg(igen fedt fra svinekød), margarine.
I stedet for margarine til at stege med bør du bruger kokosolie selvom det også er et mættet fedtstof da det har et højt indhold af Laurinsyre som bakteriedræbende og bliver omdannet i kroppen til Monolaurin. Til stegning kan man bruge en kokosolie uden smag, så maden ikke smager af kokos og det kan købes i mange helsebutikker.

Skridt du bør tage hvis du er overvægtig.
Hvis din bmi er over 25, betyder det som regel at du har for meget krops fedt hvilket kan kontrolleres med en fedtprocent beregner, så modsat den undervægtig person skal du lave en kostændring hvor du skære ned på fedtet og spise et minimum af de usunde fedtstoffer. Ændre du ikke på disse ting kan du pålægge dit hjerte mere pres, diabetisk, dårlige knæ.

Er man overvægtig har næsten alle også et alt for højt forbrug af salt i kosten, hvilket også kan bringe livsstilssygdomme med sig så som forhøjet blodtryk, øget risiko for mavekræft nyresten.

Men foruden kosten bør motion også indgå i det daglige i mere eller mindre grad i forhold til kroppen formåen og kunnen, for så vil du med tiden fjerne den forhøjet risiko for livsstilssygdomme og så ramme din idealvægt.
Mange overvægtige typer til fedtreduktioner af den ene eller anden form, hvilket er et quick fix men som ikke er et varigt fix. For ændre du ikke på kosten vil du stadig være i den forhøjet risikogruppe for livsstilssygdomme, så der er brug for en langsigtet plan for ændring af kost og livsstil.
Dermed ikke sagt at det ikke kan være nødvendigt at få fortaget en fedtreduktion, for overhovedet at kunne påbegynde livsstilsændringerne.

Så start i dag med at ændre din livsstil.!